sacro

Szanowny Użytkowniku,

Zanim zaakceptujesz pliki "cookies" lub zamkniesz to okno, prosimy Cię o zapoznanie się z poniższymi informacjami. Prosimy o dobrowolne wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz udostępniamy informacje dotyczące plików "cookies" oraz przetwarzania Twoich danych osobowych. Poprzez kliknięcie przycisku "Akceptuję wszystkie" wyrażasz zgodę na przedstawione poniżej warunki. Masz również możliwość odmówienia zgody lub ograniczenia jej zakresu.

1. Wyrażenie Zgody.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych Zaufanych Partnerów, które udostępniasz w historii przeglądania stron internetowych i aplikacji w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i aplikacjach w celu określenia Twoich potencjalnych zainteresowań w celu dostosowania reklamy i oferty), w tym umieszczanie znaczników internetowych (plików "cookies" itp.) na Twoich urządzeniach oraz odczytywanie takich znaczników, proszę kliknij przycisk „Akceptuję wszystkie”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub chcesz ograniczyć jej zakres, proszę kliknij „Zarządzaj zgodami”.

Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Możesz zmieniać zakres zgody, w tym również wycofać ją w pełni, poprzez kliknięcie przycisku „Zarządzaj zgodami”.




Artykuł Dodaj artykuł

Timber Wave jako ozdoba wejścia do Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie

Ogromna konstrukcja „Timber Wave” z amerykańskiego czerwonego dębu zdobiła wejście do Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie.

KONSTRUKCJA „TIMBER WAVE” WYKONANA Z CZERWONEGO DĘBU WEDŁUG PROJEKTU AHEC I STUDIO AL_A OZDOBĄ WEJŚCIA DO MUZEUM WIKTORII I ALBERTA W LONDYNIE

Ogromna konstrukcja „Timber Wave” z amerykańskiego czerwonego dębu, zamówiona przez Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC), a zaprojektowana specjalnie na tegoroczny Festiwal Designu w Londynie (LDF) przez wielokrotnie nagradzane studio architektoniczne AL_A, zdobiła wejście do Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie przez cztery tygodnie od 19 września do 14 października 2011 r.

Majestatyczna trójwymiarowa spirala z kratownicy, wykonana z amerykańskiego czerwonego dębu przez firmę Cowley Timberwork i inżynierów z firmy Arup, wznosiła się nad wejściem do Muzeum Wiktorii i Alberta na Cromwell Road w Londynie. Stojąca samodzielnie konstrukcja „Timber Wave” ma wysokość 12 metrów, a wchodzący do muzeum goście mogli odnieść wrażenie „zanurzania się” w niej. Sięgająca ulicy spirala „Timber Wave” stała się główną atrakcją turystyczną tegorocznego Festiwalu Designu w Londynie, której nie sposób było przeoczyć.

David Venables, dyrektor AHEC na Europę i inicjator projektu „Timber Wave”, uważa, że „Nadszedł czas, aby czerwony dąb” – gatunek drewna występujący obficie, ale rzadko używany – „ukazał swoją siłę, dosłownie i w przenośni”. Czerwony dąb obficie porasta amerykańskie lasy i stanowi około 30 procent wszystkich drzew liściastych na terenie Stanów Zjednoczonych. Jednak pomimo tak szerokiej dostępności oraz dużego popytu na dąb na europejskich rynkach, czerwony dąb musi jeszcze zapracować na pozycję preferowanego przez architektów i projektantów gatunku dębu. David Venables uważa, że może się to wkrótce stać: „Mamy nadzieję, że ten prestiżowy projekt będzie punktem zwrotnym w sposobie postrzegania czerwonego dębu, i że pozwoli zaprezentowa jego znakomity wygląd oraz wysoką wytrzymałość.

Uważamy, że względnie niskie wykorzystanie tego gatunku drewna w Europie jest spowodowane nieznajomością i nieświadomością jego ogromnego potencjału. Kolor czerwonego dębu znacznie różni się od barwy dębu białego. Jest to kolor bogatszy, posiadający czerwone odcienie, które są jego największą zaletą. To właśnie wygląd i kolor dębu czerwonego skłoniły Amandę Levete – architekt projektu – do przyjęcia zlecenia na zaprojektowanie „Timber Wave”. W konstrukcji tej ciepłe odcienie czerwonego dębu kontrastują z jasnym kamieniem, z którego wykonany jest łuk wejściowy do muzeum, co daje efekt, który byłby trudny do osiągnięcia z jaśniejszym rodzajem drewna. Jednak nie tylko pani Levete jest wielbicielką czerwonego dębu. Podczas montażu konstrukcji, setki przechodniów zatrzymywały się, aby spytać wykonawców o gatunek drewna, z którego została wykonana, lub skomentować jego kolor”.

Cowley Timberwork bardzo pozytywnie ocenia pracę z tym gatunkiem drewna. Firma wielokrotnie chwaliła jakość otrzymanego surowca, łatwość obróbki, kształtowania i klejenia czerwonego dębu. Na pracownikach Cowley Timberwork wrażenie wywarła również prosta, lecz efektywna obróbka olejowa (z wykorzystaniem oleju stabilizującego z zawartością biocydów), która zapewnia ochronę drewna przed wodą i czynnikami zewnętrznymi.

Wytrzymałość amerykańskiego dębu czerwonego przekroczyła wszelkie oczekiwania. Biorąc pod uwagę niewielką wagę surowca, czerwony dąb jest niezwykle mocny. Inżynierowie z firmy Arup zauważyli, że dzięki temu projekt połączył w sobie lekkość i wytrzymałość. Nieocenioną pomocą na etapie projektowania były również badania przeprowadzone przez AHEC i ośrodek badawczy Building Research Establishment we współpracy z firmą Arup, dzięki którym opracowano wartości projektowe dębu czerwonego, opublikowane w normach Eurocode 5.

„Otrzymaliśmy ogromne wsparcie od członków stowarzyszenia AHEC, którzy przekazali nam czerwony dąb. Jesteśmy również zaszczyceni, że Louis B. Susman, ambasador Stanów Zjednoczonych w Wielkiej Brytanii, wziął udział w konferencji otwierającej projekt „Timber Wave” i w imieniu amerykańskiego przemysłu drzewnego poparł ideę wykorzystania czerwonego dębu. Jest to bez wątpienia największy projekt, nad którym do tej pory pracowaliśmy. Na pochwałę zasługują także niewyczerpane podkłady energii, zaangażowania i entuzjazmu wszystkich partnerów projektu. Praca  nad konstrukcją „Timber Wave” stanowiła wyzwanie, ale wszystkie zaangażowane strony, czyli: AL_A, Arup, Cowley Timberwork, Festiwal Designu w Londynie, Muzeum Wiktorii i Alberta oraz wielu innych entuzjastów projektu dołożyło wszelkich starań, aby doszedł on do skutku. W trakcie pracy nad „Timber Wave” zdobyliśmy cenne doświadczenia oraz stworzyliśmy wyjątkową historię, która może być inspiracją dla projektantów wykorzystujących drewno” – podsumował David Venables.

AHEC pragnie podziękować ośmiu producentom amerykańskiego drewna liściastego i członkom stowarzyszenia AHEC: Bingaman & Son Lumber, Coulee Region Hardwoods, Fitzpatrick & Weller, Frank Miller Lumber, Hermitage Hardwood Lumber Sales, Matson Lumber, Northland Forest Products oraz Pike Lumber. Firmy te przekazały bardzo dużą ilość czerwonego dębu na potrzeby realizacji projektu „Timber Wave”.

AHEC stworzyło specjalną publikację na temat projektu „Timber Wave”, napisaną przez Ruth Slavid. Można się z nią zapozna oraz zamówi na stronie internetowej stowarzyszenia: www.americanhardwood.org. Na stronie dostępne są też filmy prezentujące konstrukcję „Timber Wave”.