23-05-2013, 00:00
fot. Marek Łoś Muzeum Historii Żydów Polskich |
W kwietniu zaprezentowano wnętrza jednej z najgłośniejszych w ostatnich latach kulturalnych inwestycji stolicy, Muzeum Historii Żydów Polskich. Budynek to przykład nowoczesnej architektury muzealnej. Jego wyróżniki to wielowarstwowe, półprzejrzyste szkło i rozświetlone wnętrze dające efekt stereoskopii. W muzeum zastosowano zaawansowane rozwiązania firmy Schöck.
Obiekt wyznacza nowe trendy w architekturze muzeów i został okrzyknięty najpiękniejszym budynkiem użyteczności publicznej w Warszawie. To pierwsze w Polsce muzeum, poświęcone historii Żydów i jedyne na świecie, które ukazywać będzie 1000 lat żydowskiego dziedzictwa. Projekt wyłoniono w wyniku międzynarodowego konkursu architektonicznego w 2005 roku. Zwyciężył zespół architektów z firmy Lahdelma & Mahlamäki Architects z Finlandii, kierowany przez Rainera Mahlamäki.
Projektantów zainspirowały dzieje Narodu Żydowskiego. Asymetryczne wejście symbolizuje rozstąpienie się Morza Czerwonego, z kolei szkło i kamień przywodzą na myśl górski wodospad. W budynku wykorzystano najnowocześniejsze technologie, tak niebanlna architektura wymaga bowiem odpowiednich rozwiązań. W konstrucji muzeum zamontowano trzpienie dylatacyjne Schöck SLD i izolację akustyczną Tronsole®.
fot. Muzeum Historii Żydów Polskich |
W zamyśle architekta było stworzenie budynku intrygującego, ale takiego, który nie przytłoczy stojącego przed nim pomnika Bohaterów Getta. Pomnik wyznacza oś nadającego dramatyzmu pęknięcia, rozpoczynającego się u wejścia do muzeum i biegnącego przez cały gmach. Symbolizuje ono Yum Suf - przejście Żydów przez Morze Czerwone. Zwiedzający zaczynają wizytę od pomnika Bohaterów Getta, przechodzą przez budynek, gdzie na końcu pęknięcia widzą otwartą przestrzeń miejskiego parku, kojarzącą się z wolnością i optymizmem. Ten zabieg architektoniczny symbolicznie połączył muzeum z tkanką miejską, w której przed dziesiątkami lat miała miejsce walka. Zdaniem autora Rainera Mahlamäkiego, metafora nie musi być oczywista, ponieważ architektura jest abstrakcyjną formą sztuki i nawet powściągliwy w formie budynek może zawierać element opowieści.
fot. Rafał Grunt |
Budynek sprawia wrażenie jakby drgał, falował w słońcu niczym morze. Ten intrygujący efekt został osiągnięty dzięki dwuwarstwowej fasadzie o budowie kurtynowej. Ściany budynku zostały obłożone pofalowaną i spatynowaną blachą miedzianą, która nadaje mu naturalny niebiesko-zielony kolor. Na specjalnym ruszcie w odległości ok. 1 m, została zawieszona druga warstwa wykonana ze szkła i blachy miedzianej perforowanej. Szklane panele połączone z miedzianą siatką mają także znaczenie symboliczne. Są one pokryte sitodrukiem z napisem „Polin”, co w języku hebrajskim oznacza „Polska”, jak również „tutaj spocznij”. Podwójna fasada ochroni przed nadmiernym nagrzewaniem się budynku i deszczem. Przestrzeń pomiędzy fasadami została podświetlona a energooszczędna iluminacja powala uzyskać efekt lampionu, rozjaśniającego miejską przestrzeń. Wykonanie tak skomplikowanej budowli wymaga sprawdzonych rozwiązań budowlanych. Przy dużej powierzchni ścian i stropów konieczne staje się zdylatowanie konstrukcji, aby poszczególne jej elementy mogły pracować zgodnie z założeniami projektantów. Budynek zachowuje swoją funkcję użytkową a jednocześnie spełnia wszelkie warunki bezpieczeństwa – tłumaczy Maciej Kowalczyk, Kierownik Działu Doradztwa Technicznego, Schöck Polska.
fot. Rafał Grunt Muzeum Historii Żydów Polskich |
Trzpienie dylatacyjne Schöck SLD umożliwiają dylatację pomiędzy poszczególnymi częściami budowli bez konieczności stosowania dodatkowych wsporników czy podwójnej konstrukcji, która zwiększyłaby dodatkowo ciężar budynku. Elementy te zapewniają długotrwałe i bezpieczne przenoszenie wysokich sił poprzecznych przy połączeniu poszczególnych części budynku. Gwarantuje to mały opór tarcia i wysoka wytrzymałość na ścieranie stali nierdzewnej, z której wykonane zostały trzpienie. Rozwiązanie Schöck SLD odporne jest na wielokrotne przemieszczenia i nie powoduje utraty nośności konstrukcji obiektu.
W budynkach o otwartych przestrzeniach często występuje problem pogłosu, który w tym przypadku zakłócałby zwiedzającym odbiór poszczególnych wystaw. Fale dźwiękowe niosą się szególnie łatwo w obrębie klatek schodowych. Dziś jednak dostępne są już skuteczne rozwiązania, które temu zapobiegają – mówi Maciej Kowalczyk z Schöck Polska. W muzeum zastosowano system izolacji akustycznej Tronsole® AZT. Elementy te montowane są między podestem schodów, a ścianą klatki schodowej. Tronsole®, dzięki swojej budowie pozwalają na skuteczną izolację akustyczną a jednocześnie są elementami nośnymi konstrukcji.
Powierzchnia użytkowa Muzeum wynosi 12 850 m², 5300 m² zajmą wystawy główna i czasowe. Obiekt ma 4 piętra nadziemne i dwa podziemne. Kondygnacje podziemne będą mieściły ekspozycję stałą, składająca się z dziewięciu galerii tworzących opowieść o 1000 latach obecności Żydów na ziemiach polskich. W części naziemnej zlokalizowano bibliotekę oraz wielofunkcyjne sale: audytoryjną na 450 osób, kinową i koncertową, a także sale projekcyjne i warsztatowe Centrum Edukacyjnego, klub, restaurację i kawiarnię.
Artykuł został dodany przez firmę
Podobne artykuły
Komentarze