sacro

Szanowny Użytkowniku,

Zanim zaakceptujesz pliki "cookies" lub zamkniesz to okno, prosimy Cię o zapoznanie się z poniższymi informacjami. Prosimy o dobrowolne wyrażenie zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz udostępniamy informacje dotyczące plików "cookies" oraz przetwarzania Twoich danych osobowych. Poprzez kliknięcie przycisku "Akceptuję wszystkie" wyrażasz zgodę na przedstawione poniżej warunki. Masz również możliwość odmówienia zgody lub ograniczenia jej zakresu.

1. Wyrażenie Zgody.

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych Zaufanych Partnerów, które udostępniasz w historii przeglądania stron internetowych i aplikacji w celach marketingowych (obejmujących zautomatyzowaną analizę Twojej aktywności na stronach internetowych i aplikacjach w celu określenia Twoich potencjalnych zainteresowań w celu dostosowania reklamy i oferty), w tym umieszczanie znaczników internetowych (plików "cookies" itp.) na Twoich urządzeniach oraz odczytywanie takich znaczników, proszę kliknij przycisk „Akceptuję wszystkie”.

Jeśli nie chcesz wyrazić zgody lub chcesz ograniczyć jej zakres, proszę kliknij „Zarządzaj zgodami”.

Wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Możesz zmieniać zakres zgody, w tym również wycofać ją w pełni, poprzez kliknięcie przycisku „Zarządzaj zgodami”.




Artykuł Dodaj artykuł

Renowacja Bazyliki Mniejszej w Warszawie

Niedawno zakończył się pierwszy etap renowacji jednej z najważniejszych polskich świątyń, Bazyliki pod wezwaniem Świętego Krzyża w Warszawie, w którym znajduje się m.in. urna z sercem Fryderyka Chopina. Inwestycję sfinansowano dzięki funduszom unijnym

Niedawno zakończył się pierwszy etap renowacji jednej z najważniejszych polskich świątyń, Bazyliki pod wezwaniem Świętego Krzyża w Warszawie, w którym znajduje się m.in. urna z sercem Fryderyka Chopina. Inwestycję sfinansowano dzięki funduszom unijnym i środkom Ministerstwa Kultury.

O dofinansowaniu renowacji Bazyliki jako ważnego obiektu dziedzictwa kultury narodowej zdecydował w ub. roku Zarząd Województwa Mazowieckiego a prace zakończą się w trzecim kwartale 2010 roku. Pierwszy etap prac renowacyjnych rozpoczął się w lipcu a zakończył się w grudniu 2009 roku. Konserwacji poddano ok. 6 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni wraz z wyposażeniem. Budynek został osuszony trwają wciąż jeszcze prace remontowe w klasztorze i kościele dolnym oraz konserwacja organ.

Konserwacja tej świątyni jest dobrym przykładem świadomie poprowadzonych prac renowacyjnych, które zakończyły się sukcesem. Konserwacja zabytków stawia przed wykonawcami wymagania, które wykluczają dowolność stosowania technologii i doboru kolorystyki w stosunku do starej architektury. Założeniem i celem planowanych prac, miało być odtworzenie pierwotnego wyglądu wnętrz, w tym stonowanej plastyki ścian świątyni zestawionej z bogatym wyposażeniem w ołtarze, rzeźby, obrazy w przestrzeni prezbiterium, nawy i kaplic. Intencją budowniczych i twórców kościoła było zestawienie rozbudowanej architektury - poziomych i pionowych podziałów, gzymsów i pilastrów z delikatnie stonowanymi odcieniami bieli i fakturą powierzchni ścian.

Dobór właściwych dla renowacji wnętrza kościoła materiałów i technologii możliwy był po usunięciu wszystkich nawarstwień z powierzchni ścian i odsłonięciu istniejących tynków. Jak ważne było to wstępne założenie okazało się w miejscach dostępnych dopiero po ustawieniu rusztowań, gdzie spod wielu słabo przylegających warstw odsłonięto uszkodzone tynki i sztukaterie. Po usunięciu kilku przemalowań i nieudolnych reperacji, uwidoczniły się pęknięcia wypraw tynkarskich i murów, lokalny brak przyczepności tynków do cegły. Miejscami rysy w tynkach i puste przestrzenie w murach wypełnione były kawałkami desek a nawet makulaturą.

Technologia renowacji tynków i opracowania kolorystycznego ścian wewnętrznych górnego i dolnego kościoła.

Do rozmiękczenia starych powłok z farb dyspersyjnych zastosowany został ekologiczny preparat  Remmers AGE. Dzięki długiemu czasowi aktywności preparatu możliwe jest pozostawienie pasty na podłożu na kilka kilkadziesiąt godzin i jednorazowe usunięcie wszystkich obecnych na tynkowanym podłożu warstw farb.

Po zdjęciu powłok z farb sprawdzone zostało przyleganie wypraw do podłoża. Tynki, które utraciły przyczepność z podłożem zostały usunięte i zastąpione białym tynkiem renowacyjnym Remmers Sanierputz podobnie jak miejsca zawilgocone i zasolone na ścianach kościoła dolnego. Odspojone od muru oryginalne dekoracje architektoniczne zostały podklejone i wzmocnione poprzez iniekcje. Usunięto z tynków wapiennych, cementowe wypełnienia a miejsca pęknięć na tynkach przygotowane zostały do wypełnienia mineralną masą z dodatkiem plastyfikatorów poprzez wykonanie w tynkach i na gzymsach nacięć. Tak przygotowane podłoże zostało zaimpregnowane preparatem wzmacniającym Remmers Haftfest na bazie kopolimerów akrylowych w rozcieńczeniu wodnym.

Na całą powierzchnię ścian położona została gładź Remmers Feinputz, ręcznie w sposób naśladujący fakturę starych gładzi wapiennych. Ściany pomalowano odpowiednim dwoma odcieniami bieli w sposób pół laserunkowy. Odpowiedni charakter powłoki malarskiej uzyskano poprzez połączenie w proporcjach 1:1 pigmentowanej, kryjącej farby silikonowej oraz laserunkowej farby Historic – Lasur. Kolor dobrany został po wykonaniu powierzchni próbnych. Dla jednolicenie faktury podłoża, malowanie poprzedzone zostało nałożeniem warstwy farby podkładowej Siliconharz Füllfarbe LA z wypełniaczem mineralnym i włóknami. Podczas opracowania powierzchni malarskiej ścian kościoła zastosowano farby w pełni przepuszczalne dla pary wodnej i dwutlenku węgla, dzięki czemu mur "oddycha" - może wysychać. Laserunkowy charakter końcowej powłoki pozwolił na lekkie prześwitywania spodniej warstwy o innym odcieniu, co nadało powłoce kolorystycznej wrażenie lekkości i miękkość.

Celem zastosowania opisanej techniki malowania wnętrz kościoła było osiągnięcie wyrazu estetycznego opracowanej kolorystycznie powierzchni, który jest zbliżony do starych powłok wapiennych.

Gospodarz świątyni oraz generalny wykonawca firma Restauro sp. z o.o. z Torunia lecz także dostawca technologii - Remmers Polska świadomie odpowiada na potrzeby poddanego renowacji zabytkowego obiektu stosując i proponując współczesne technologie renowacyjne przystosowane do zadań jakie stawia obiekt zabytkowy. Powstała w 1993 roku pracownia konserwacji architektury, rzeźby i malarstwa Restauro z powodzeniem od lat współpracuje jako partner z Remmers - producentem materiałów do renowacji zabytków podczas realizacji prac restauratorskich przy wielu cennych zabytkach architektury. Za wybitne realizacje w dziedzinie konserwacji w 2002 firma z Torunia otrzymała nagrodę im. Bernharda Remmersa za innowacyjną konserwację Pałacu Wielkich Mistrzów w Malborku i elewacji frontowej Zamku Królewskiego w Warszawie. Aktualnie Restauro korzysta z technologii Remmers Induline w zakresie ochrony i dekoracji drewnianych okien w poddawanej konserwacji synagodze w Ostrowie Wielkopolskim.

Materiały Remmers pozwalają firmie konserwatorskiej na samodzielne dostosowanie ich do konkretnych zadań z którymi styka się podczas kolejnych realizacji.

 
Jacek Olesiak
konserwator dzieł sztuki
Remmers Polska

Artykuł został dodany przez firmę


Inne publikacje firmy


Podobne artykuły


Komentarze

Brak elementów do wyświetlenia.